Sammanfattning:

Insplorion AB har för tillfället ett projekt som avser att integrera sensorer i lithium-jon batterier för att kunna mäta av batteriets laddning, hälsa och temperatur i realtid. Detta medför betydande fördelar så som bättre utnyttjande av energin samt en högre säkerhet och snabbare laddning.

Dessa sensorer hittar sitt värde i en mängd olika marknader och som det ser ut är stora aktörer intresserade av att samarbeta med bolaget.

För dig som vill ha lite mer kött på benen för att förstå nedanstående uppdateringar kring projektet så ber jag dig att läsa följande länkar:

Uppdateringar

15578010_10154220595483325_3420349300022037134_o

  • Insplorion AB har erhållit ett anslag på €50’000  från Horisont 2020 SME Instrument fas 1 för marknadsundersökningar och affärsutveckling.
  • Om man ser till kraven för att få ett sådant anslag så står det att det krävs att man ligger på TRL 6, vilket bör bevisa att Insplorion ligger lite längre fram än vad som är kommunicerat.
  • De har letat sig in i en global rapport (en sån där dyr) vilket används av större företag för affärsbeslut, marknadsanalys samt av större investerare i deras beslut.
  • En av grundarna Christoph Langhammer har utsetts till Wallenberg Academy Fellow samt till Framtidens Forskningsledare. Jag tar gärna rygg på kompetens, den brukar ha en tendens att vinna.

Om man läser texten från Horizon 2020:

”…Electric vehicle battery monitoring has been identified as a potential market segment, where Insplorion can bring most value to the customer. The segment has been selected based on i) a market need confirmed by communication with car and battery manufacturers (Volvo, AGM Batteries and Littelfuse); and ii) successful prototype tests. Insplorion has also received two supporting letters from one battery manufacturer, and one sensor manufacturer… …Enhanced battery control can increase extracted energy by 212 %, the power density by 22 %, and the charging rate by 50 %. Insplorion’s NPS sensor can be plugged in to existing batteries so that it does not disrupt the existing manufacturing processes.”

Så, det jag tycker är extra intressant som dykt upp i diskussion med andra Insplorion-intresserade:
* Segmentet har valts baserat på kommunikation med ”bil”tillverkare. Har Volvo Personbilars elsatsning med detta att göra, eller är det fortfarande lastbilarna som är intressant för Volvo, eller både och?

* Littelfuse nämns, vilket inte gjorts tidigare. Volvo har tidigare utnämnt Littelfuse till en ”Quality Supplier” enligt deras egen kommunikation, så här finns också ett samband. Littelfuse passar också väldigt väl in på den kringbeskrivning som tidigare gjorts.

* Breven är intressant, vilka är sensortillverkaren och batteritillverkaren (Panasonic har nämnts tidigare), förslag någon?

* Mätningarna 212% och 22% har vi inte sett tidigare, är detta mätningar i färdiga prototyper (prototyper nämns i texten – https://www.quora.com/Invention-and-Inventions-What-is-the-…)?

* Sensorerna kan pluggas in i befintliga batterier, en enorm fördel vad gäller utrullning av teknologin eftersom batteritillverkaren inte behöver ställa om sin produktionsprocess.

Sedan har vi texten:
”The market for battery management systems is expected to increase with 20 % CAGR until 2022, with a total market value of $7.25 billion.”

Här vill jag säga att dessa siffror är från maj 2016. Sedan dess har, ja, allt förändrats. Morgan Stanley kom med en rapport i juni 2016 där man kunde räkna ut att deras prognos var högre än denna siffra. Men även denna har reviderats (nästan tripplats) sedan Paris-avtalen och de större aktörernas omställning (Daimler, VW och snart alla andra). En till väsentlig sak är att Toyota valt att gå över till lithium-jon-batterier vilket innebär en stor påverkan på marknaden som helhet.
Min egen prognos för batteristyrenheten ligger på $25-30 miljarder 2022. Och nu står det här, så får vi se sen

Tidigare låg prognosen för antalet elbilsmodeller 2020 på 200 st. Den senaste siffran jag hörde var att Kina skulle ha 4000 elbilsmodeller 2020. Det är prognoser som ska sättas och det flyger mycket siffror, men oavsett så behåller jag min definition på elbilsmarknaden – ”The Mother of all Emerging Markets” – Det är som när Sverige bytte till digital-TV, alla fick köpa en, nu ska samma sak göras fast till elbilar, i många länder, vilket redan nu börjar förberedas med förbud och en allt högre informationsgivning om luftföroreningar (även i London och Paris).

Och då känns det ganska bra att ha hittat ett bolag som snart ser ut att stå redo för marknaden. Inte i forskningsfas utan i anpassning för volymproduktion. Är svensk enkelhet kombinerat med avancerad teknologi på väg att hitta sin plats globalt igen? Det ser så ut från mitt håll i alla fall.

Annonser